Ronja Åsen

- Mamma.Student.Samboer.Interiør -

For første gang

• 17.10.2017, 19:05

Denne helgen var vi på tur til Trondheim. Vi fløy dit på fredag morgen og reiste hjem igjen på søndag. Jeg hadde egentlig tenkt til å blogge mens vi var der. Men det ble det ikke noen tid til, eller jeg orket ikke å koble meg til nettet på hotellet der er vel mer riktig å si.
Men, en ting er helt sikkert og det er at det er rimelig slitsomt å reise sånn med barn. Vi valgte å reise kollektivt hele veien og jeg tror nok at hvis vi skal ut og fly en annen gang så velger vi nok å kjøre bilen vår eller får noen til å kjøre oss.

Vi stod opp veldig tidlig, tok bussen til toget, og toget til Oslo, der måtte vi bytte tog før vi kom oss til flyplassen hvor vi da skulle sjekke inn bagasje og sende den. Og siden vi hadde med vogn så kunne ikke alt leveres sammen heller. Så noe skulle hit og noe annet dit. Så jah, vi var utslitte nesten før vi kom oss inn gjennom sikkerhetskontrollen. Heldigvis låner de ut vogner på flyplassen og det var enda godt.

Mie har lenge gruet seg veldig til å fly, hun er ikke så veldig glad i nye ting og var helt sikker på at dette var veldig farlig. Mie føy sist da hun var fire måneder så det ble jo på en måte som første gang for begge jentene. Og uansett hvor mange videoer og diverse vi har sett av flyvninger og hvor mye vi har prøvd å berolige hun, så har hun ikke vært spesielt fortrolig med at dette kom til å gå bra. Så hun lagde et drama uten like på vei inn på flyet og hun måtte nærmest tvinges inn dit. Noe som lagde mye oppstyr. Men hun roet seg heldigvis ned før vi tok av og da synes hun det bare veldig gøy. Skal også sies at flyvertinnene på flyet var helt supre og roet Mie godt ned. Så hjemover gikk det helt supert med flyvingen.

I Trondheim har vi vært på Pirbadet, vi har vært ute i byen, sett Nidarosdomen og vi har sett på Bybrua. Vi var også hjemme hos Johanne, jentenes tante og så hvor hun bodde. Hun studere i Trondheim. Hotellet vi sov på var veldig fint, selvom sengene ikke var så veldig gode da. Jeg sov ikke så godt. Så det var helt fantastisk å sove i sin egen seng når jeg kom hjem.

På kveldene var vi ute og spiste og koste oss med det. Og ellers tok vi der ganske med ro. En helg går jo veldig fort og man har liksom bare en hel dag og da rekker man ikke så mye. Så vi skulle jo ønske vi hadde hatt mer tid. Det hadde gjort seg med en natt til slik at man i det minste fikk to hele dager, da rekker man mye mer. Men alt i alt så koste vi oss veldig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kan ikke huske sist

• 08.10.2017, 20:06

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg gikk så lang tur som det vi gjorde i dag. Til tross for at jeg enda har endel vondt i magen så var det litt godt å bare være ute å gå. Jeg kjente det jo hele tiden, men det gjorde likevel godt.
Før jeg fikk barn elsket jeg å gå, jeg måtte gå hver eneste dag. Jeg brydde meg ikke om det gikk i oppoverbakker eller nedoverbakker. De siste årene etter at alle kiloene kom på, har det å gå blitt et ork. Jeg synes hver minste strekning er tung. Men i dag klarte jeg faktisk å nyte gåturen hele tiden. Og ikke en eneste gang måtte jeg stoppe opp for å hente meg inn igjen. Nå går det jo riktignok ikke så veldig fort når turkameratene er seks og to å gamle da. For de stopper jo realtivt ofte og skal bare se på det ene og se på det andre.

Her stoppet vi ved en potetåker, bonden hadde ikke fått med seg alle potetene, og jeg måtte stå en god stund å diskutere med Othilie. For hun ville så gjerne spise potene med jord på og alt. Etter en stund fant jeg ut at hvilken skade gjør det at hun faktisk smaker? Og så fikk hun lov da, men det ble raskt spyttet ut. Så da har hun sikkert skjønt hva jeg mente med at man ikke bør spise poteter vi har tatt rett opp fra bakken.

Ellers så har vi hilst på både sauer, hester og masse hunder. Mie like redd for alle dyrene og Othilie ble sur da hun ikke fikk sitte på hesten. Så der er de veldig forskjellige.
Vi gikk til Alby, som har en kafé som serverer de deiligste bakverk. Men jeg bestemt jeg før vi gikk at jeg ikke skulle inn dit med mindre noen måtte på do. Både fordi at jentene skal lære seg til at man ikke alltid trenger å måtte kjøpe mat alle steder vi drar og for at det er sunnere å ta med noe hjemmefra.
Så jeg pakket med meg både knekkebrød og diverse pålegg.

Og jentene, de var veldig fornøyde da vi satt oss ned og tok frem fra veska. Og til dessert etter noen knekkebrød så gikk de hver sin boks med rosiner. Det er alltid stas.
Jeg husker jo selv fra jeg var barn hvor stas det var når vi dro ut på tur og mamma eller pappa hadde pakket med mat i sekken, alltid spennende hva de hadde tatt med. Og ikke minst eller en god gåtur smaker jo mat veldig godt ute i naturen. Og ingen av jentene spurte heller om vi kunne kjøpe noe, enda alle rundt oss kom gående med både kringle, brus og boller. De begge spiste mer knekkebrød enn det jeg gjorde. Så de var mette og fornøyde da vi begynte turen på vei hjem igjen.

Planen var at Othilie skulle sove på veien til, men det hadde hun ikke til tid da hun måtte " gå selv". Men på vei hjem igjen, når klokken var nesten fire på ettermiddagen, da fikk hun akutt behov for å sitte i vogna, og hun sov jo da selvsagt etter noen meter med trilling. Men det ble ikke noen lang trilletur heldigvis før hun måtte våkne. Så da ble det bare en veldig liten lur på hun.

Det motiverer alltid til å gjenta en slik tur senere når alt gikk så fint. og jenten ikke kranglet i det hele tatt.

Pleier du å gå tur på søndager?
Kjøper dere mat, eller tar dere med?

Kristiansand

• 20.07.2017, 21:07

Nå sitter vi på hotellrommet, jentene er lagt og vi skal se litt på tv før vi også skal legge oss. Vi har en lang dag foran oss i morgen, så det gjelder å være uthvilt.
Hotellet var helt ok, vi fikk et veldig stort og fint rom. Men det er endel som også er litt sånn "snuskete" synes jeg. Men vi skal nok overleve de neste dagene tenker jeg.  Bilturen ned i dag gikk veldig fint, jentene oppførte seg veldig fint og det var lite trafikk på veiene.
Når vi kom frem sjekket vi inn med engang og fikk oss på plass på rommet, så var vi ute en tur i gatene i Kristiansand og tittet litt. Siden vi har kjøleskap på rommet kjøpte vi inn litt pålegg og noen rundstykker så vi hadde litt kveldsmat på rommet.
Vi tok også med oss Crome-casten vår på tur, og det er jo så genialt, så jentene så på en film mens de spiste kveldsmat, og nå skal vi se en liten film før vi legger oss.

Jeg lovet dere jo at jeg skulle vise dere bilder av hotellet vi sov på fra søndag til mandag, men dagene har gått så enormt fort, så jeg har ikke rukket det enda, men siden jeg ikke har noen bilder fra i dag, og siden vi alt er inne på temaet hotell, så kan jeg jo vise dere noen nå. Glemte jo å ta bilde av badet. Men det var veldig stort og fint det også.

Bilder av rommet og den fantastiske utsikten, vi hadde på rommet. Utsikten vi har fra rommet vårt nå er et nedbrent hun av alle ting faktisk.

Jentetur

• 16.07.2017, 22:43

Endelig ferie! Det skal bli så godt med noen uker med ferie. Vi starter ferien med en overnatting på Støtvig hotell, jeg, Mie og mamma. Så langt har vi kost oss kjempemasse. Vi startet med å sjekke inn og sjekke ut rommet vårt, helt utrolig fint rom, som jeg tenkte jeg skulle dele noen bilder av i morgen.
Så gikk vi ned for å spise. Utrolig god mat. Trolig den beste burgeren jeg noengang har spist.  Etter dette var det tid for å kose seg med å dra å bade, det hadde Mie gledet seg mest til.
Så gikk vi på rommet, dusjet og kledde oss før vi gikk ut for å kjøpe oss en is. Så langt har vi hatt en utrolig hyggelig jentetur, og nå er vi klare for sengen, før vi skal spise en god frokost. og bade litt til før vi drar hjem.  Frokosten her er kåret til norges beste på 3 året, så det gleder vi oss veldig veldig til ihvertfall!
Men nå er det natta. Kommer med fler bilder i morgen.

Øverst til vensstre på bilde ser dere rommet vårt.

Ikke glem skiftetøy

• 21.05.2017, 22:35

Hallo

Så gøy å se all responsen jeg fikk på comebacket mitt i går. Det motiverer meg videre i bloggingen min. Jeg har også snakket med ei som lager blogg design, så i løpet av neste måned kommer det nytt design på bloggen også. Det tror jeg blir bra. Så nå må jeg bare finne ut hvordan jeg vil det skal se ut.

Men tenkte jeg skulle fortelle dere litt om hva vi har gjort i dag. Vi planla allerede i går at vi skulle ta oss en tur til Fredrikstad og se på den bjørneløypa de har i marka der. Utifra kartene på nettet så det ikke ut som det skulle være noen utfordring å komme seg dit.
Godt på vei snur plutselig hele gps´en på telefonen min og mener vi har kjørt feil. vi kjørte et stykke til før Mie roper fra baksete at Othilie kaster opp. Stakkars lille våknet opp fra søvnen sin og begynte å kaste opp. Vi hev bilen inn på første mulige stoppested og brukte en hel pakke med våtserietter for å tørke opp, både ungen og sete. Men så, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta meg skiftetøyet jeg hadde funnet frem til jentene, de fleste småbarnforeldre vet jo det at når man skal ut på tur så er det ganske mye man skal huske å ha med seg, jeg har enda ikke opplevd å ha husket å ha med meg alt faktisk. Glemmer alltid noe. Så der stod vi da en søndag, og Othilie hadde ikke noe skiftetøy og alt tøyet hun hadde på seg var helt nedspydd. Etter litt googling fant vi ut at en butikk i gamlebyen var åpen selv om det var søndag, kjøpte der tidenes dyreste shorts og t-shorte, ikke var det helt min stil heller. Men hun fikk ihvertfall klær.

Så skulle vi finne tilbake igjen da til der turmålet var, etter å ha møtt 3 blindveier og en vei som var stengt på grunn av graving så fant vi endelig frem til der vi skulle parkere. Turen derfira gikk helt smertefritt heldigvis. Litt mer vind enn vi hadde bestilt. Men etter å ha funnet alle bjørnene, uglene, verne, ørnene og alle de andre fine dyra de hadde laget av tre. Grilling av pølser ble det også.